Značka WÜRTH je synonymem kvality
Firmu začal Reinhold Würth řídit ve svých 19 letech, krátce po druhé světové válce. Za 75 let vytvořil rodinný podnik s více než 400 společnostmi v 80 zemích světa. V České republice působí několik společností ze skupiny Würth.
O jedné z nich, společnosti Würth Česká republika, jsme si povídali s Davidem Maškem, jednatelem a výkonným ředitelem pro finance a provoz.
Můžete se vrátit zpět k začátkům koncernu Würth?
Společnost Würth byla založena krátce po druhé světové válce Adolfem Würthem, otcem současného majitele. Letos 1. října to bylo 75 let, co Reinhold Würth ve svých 14 letech do „rodinného podniku“ nastoupil jako druhý zaměstnanec. Podle svých slov dostal od tatínka na záda batoh s hřebíky a šrouby, sedl na kolo a objížděl okolní vesničky a začal prodávat. Vedení podniku se ujal po smrti otce – již ve svých 19 letech. Na jaře příštího roku bude panu profesorovi 90 let, a když ho potkáte – já tu možnost měl několikrát –, je neuvěřitelně aktivní. V současné době koncern vykazuje roční obrat přes 20 mld. eur. Je za tím obrovská práce!
Mluví se o Würth culture. Co si pod tím můžeme představit?
Součástí DNA společnosti je Würth culture, tato vnitrofiremní kultura prostupuje celým koncernem neuvěřitelným způsobem. Dokážu to dobře posoudit, protože jsem 17 let pracoval pro korporát, velmi úspěšnou americkou firmu, kotovanou na burze, a nyní jsem přišel do rodinného prostředí. Neznamená to, že firma není orientovaná na práci, ale atmosféra a reakce na řešení některých situací jsou úplně jiné. Firma svým způsobem odpouští, když se něco nepovede, pokud vidí, že jste udělal všechno pro to, aby se to povedlo. Dá se to těžko popsat, člověk to musí zažít. Jsem původně finanční ředitel a podobné softové věci se mi hůře popisují.
Jak se z Německa dostala společnost na mezinárodní trh?
V 60. a 70. letech začala expanze do Švýcarska a Rakouska, expanze na Východ pak byla zahájena před více než 30 roky (Slovensko – 1991, Česká republika a Polsko – 1992). V současné době má rodinná firma Würth pobočky či samostatné společnosti v 80 zemích po celém světě. Za posledních 10 let firma zdvojnásobila obrat, částka 20 mld. eur byla cílem v roce 2022, to se tehdy o kousek nepovedlo, ale loni to už ano. Je za tím kombinace více věcí. Tradiční kontaktní prodej, tj. obchodní zástupce, který přijede, nabídne zboží a založí partnerství, a vedle toho moderní přístup k byznysu. Máme prodejny, máme samozřejmě e-shop a aplikaci, výdejní automaty, snažíme se zákazníka dostat na jakýkoli kontaktní bod, který máme. A třetí věc, která je klíčem k úspěchu, je kvalita. Würth je synonymem kvality. Nikdy nebudeme nejlevnější na trhu, ale záměr je jasný – být na trhu nejkvalitnější.
Když hovoříte o tom dostat se co nejblíže k zákazníkovi, jakou používáte strategii?
Zákazník od nás dostává nejen produkt, ale především kompletní servis a poradenství, které málokterá konkurence dokáže nabídnout. Máme individuální přístup ke každému zákazníkovi a snažíme se maximálně přizpůsobit jeho potřebám. Mezi nejzajímavější systémy patří tzv. BAULOC – mobilní prodejna, kterou je možné umístit přímo na stavbu a vydávat materiál a nářadí bez zbytečné ztráty času. Dalším zajímavým systémem jsou výdejní automaty, které jsou naplněné spotřebním materiálem nebo třeba osobními ochrannými pomůckami. Zaměstnanci si snadno vyzvedávají, co potřebují, prostřednictvím svého ID. Naši zaměstnanci pak jednoduše online vidí, co dochází a je třeba doplnit. Zákazník šetří čas i peníze za personál a navíc může dokonale monitorovat spotřebu materiálu. Další způsob jsou tzv. ORSY (z německého ORdnung SYstem) regály, skladový systém naplněný naším sortimentem. Tato systémová řešení jsou něco navíc, co zákazník ocení, protože tím šetří čas i náklady a má dokonalý přehled. To jsou věci, na které dnešní manažeři slyší. Zároveň jsou všechna řešení mezi sebou kompatibilní a vzájemně propojitelná.
Kdo jsou tedy převážně vaši zákazníci?
Nyní máme přes 42 000 aktivních zákazníků. Od drobného živnostníka třeba zámečníka nebo truhláře někde v garáži až třeba po Škoda Auto či ČEZ. Záběr je obrovský. Samozřejmě k zákazníkům přistupujeme podle jejich velikosti, důležitosti a jejich potřeb. Malé zákazníky primárně směrujeme do prodejny, na e-shop nebo je obsluhujeme pomocí našeho Telesales call centra. Ti o něco větší už mají přiděleného „vlastního“ obchodního zástupce. Někteří zákazníci potřebují návštěvu obchodního zástupce jednou za dva dny, jiní jednou za měsíc. Obsluhujeme i velké provozy, kde naši kolegové doplňují výdejní automaty takřka online. Závisí to na typu spolupráce. Takže lze jen těžko říci, jak vypadá náš typický zákazník… Může to být ale víceméně každý.
Jak velký podíl má stavebnictví?
Relativně velký. Máme divizi stavba, která se soustředí na zákazníky ze stavebního prostředí. Umíme nabídnout opravdu široký sortiment, spojovací materiál, aku stroje, nářadí, stavební chemii, kotvicí techniku, pracovní oblečení… Je toho opravdu hodně. Navíc máme specializovanou divizi CSPM (z anglického Construction Site Project Management), která se stará o zákazníka už v době projektu a pomáhá navrhnout optimální řešení pro celou stavbu. Na Moravě máme skvělý tým, který působí na stavbách dálnic, máme výbornou kotvicí techniku na usazení svodidel či mostních zábradlí apod. Snažíme se dodat zákazníkovi celé řešení včetně specialistů, kteří mohou se stavbou pomáhat. Máme ale také široký sortiment řešení pro moderní dřevostavby od vrutů po fólie a zvukovou izolaci. Zákazník, který nehledí jen na cenu, ale především na kvalitu, se k nám vždy rád vrací.
Naznačujete, že se snažíte být zákazníkům spíše partnerem?
Použil bych hezký výraz best buddy – jako nejlepší kámoš, ten číslo jedna. Chceme, aby nás zákazník vnímal jako partnera, který mu pomáhá při podnikání, jako partnera, na kterého se může vždy s důvěrou obrátit. Proto se snažíme zákazníkům přinášet nová řešení, jako jsou výdejní automaty nebo jiné systémy. Obchodní zástupce vždy hledá řešení, které by mohlo zákazníkovi pomoci. Ano, samozřejmě jim chceme prodat naše zboží, ale dostanou k tomu něco navíc. Chceme a cíleně budujeme dlouhodobá partnerství. To je základ našeho byznysu. Osobní přístup je velice důležitý.
Každý váš zákazník, který k vám přijede, určitě vnímá i to, že kladete důraz i na architekturu.
Pan profesor Würth je znám svou vášní pro umění. A architektura je také umění. Proto tady u nás na Nepřevázce vznikl tento úžasný objekt. Není to typická administrativní budova, je to umělecké dílo, krásný dům, ale také velmi náročný na údržbu. Není zde jediný pravý úhel, zároveň velké zasklené plochy a rozsáhlý areál. Téměř všechny budovy Würthu vznikají jako jedinečná architektonická díla a pan profesor Würth je osobně schvaluje. Jde o to zaujmout, být exkluzivní… Je to sice 20 let stará stavba, ale je to stále něco úžasného, jiného, co nás odlišuje.
Jaké byly vaše začátky ve společnosti Würth?
Začínal jsem jako finanční ředitel v roce 2021 a v průběhu doby jsem se posunul na post ředitele. Předtím jsem pracoval 17 let pro společnost, která je světovou jedničkou v dodávání umělých kloubních náhrad. Ty dvě firmy spojuje jedna věc, a to je špičková kvalita. Několik let jsem žil ve Švýcarsku, tak pro mě firma Würth a její logo znamenají opravdu hodně.
Würth je rodinná firma, jak navenek funguje?
Ve zkratce: pan profesor má dvě dcery, přičemž Bettyna je chairwoman – šéfka představenstva. Na chodu firmy se podílí celá rodina. Pan profesor již oznámil, že počínaje 1. lednem příštího roku předá výkonné funkce svým vnukům Benjaminovi a Sebastianovi. Reinhold Würth poslal krásný dopis všem zaměstnancům a informoval je o nové struktuře. Benjamin převezme vedení po něm a jeho bratr Sebastian nastoupí na pozici místo paní Bettyny, což je jeho teta. Pan Würth v dopisu všechny ujistil, že rodinná firma bude pokračovat a nebude rozprodaná investorům a akcionářům. Rodinná tradice a historie jsou pro zaměstnance i zákazníky velmi důležité.
Už jste zmínil, že pan Reinhold Würth má velkou zálibu v umění.
V této chvíli se odhaduje, že v jeho vlastnictví je zhruba 20 000 uměleckých děl, hlavně obrazů, plastik a soch. Díla půjčuje do galerií a na výstavy a zároveň nechal v sídle centrály v Künzelsau, v kraji Hohenlohe, postavit muzea a galerie. Umělecká díla nakupuje a rád se jimi pochlubí. Vstup do galerií je zdarma, snaží se umění zpřístupnit, na chodbách v centrále jsou třeba originály od Friedensreicha Hundertwassera, v galerii lze vidět originály Kupky nebo Picassa. Rodina je ale také významným podporovatelem UNICEF, např. po vypuknutí války na Ukrajině věnovala 1 mil. eur na pomoc ukrajinským uprchlíkům. Myslím, že o většině jejich dobročinných aktivit ani veřejnost neví. Rodina to nedělá proto, aby se to objevovalo v médiích. V rámci zmiňovaných změn ve firmě převezme od 1. 1. 2025 vnučka Maria vedení firem, které spravují umělecké sbírky.
Jaké jsou plány do budoucna při tak zásadních změnách ve firmě?
Změny ve vedení společnosti se nás přímo týkat nebudou, strategie a směr společnosti jsou jasně dané. Osobně si myslím, že – i když pan profesor odejde do ústraní – bude na firmu stále dohlížet. Pro nás je rok 2025 zlomový, chtěli bychom rodině a koncernu ukázat, že i my umíme růst. Würth v ČR v současné době prochází transformací, pan profesor se rozhodl před dvěma lety oddělit významnou divizi Industry. To byl první velký krok k transformaci českého Würthu. Uskutečnili jsme také organizační změny v celé struktuře společnosti. Firma prochází určitou tranzicí a příští rok je jasný: stabilizace a růst. Nemůžeme říci, že je naše firma neúspěšná – více než 1,5 mld. Kč ročního obratu není v Čechách neúspěšná firma. Jen zcela nenaplňujeme ambice růstu tak jak si představuje rodina i jak si představujeme my lokálně. Pro nás je příští rok relativně klíčový, měl by to být první rok, který bude stabilizovaný po všech transformacích a změnách a mělo by se to projevit.
Takže vás čeká řada výzev…
Trh nám v této chvíli úplně nenahrává. Stavebnictví je jedna čtvrtina našeho obratu a jako velkou překážku vnímáme problém s nefunkčním digitálním stavebním řízením. Jedna věc je, že nefunguje technika, ale více vnímám netrpělivost a nervozitu na stavebním trhu. Ta je patrná i mezi našimi zákazníky v divizi Auto, kde panuje velká nejistota ohledně plánovaných uzavírek továren koncernu VW v Německu. To trhu na klidu opravdu nepřidá. Nicméně jsme plni očekávání, protože prognózy ekonomů hovoří o růstu v prvním kvartálu příštího roku. Mohou do toho samozřejmě přijít další starosti, jako byly letošní povodně. Obecná nálada ve stavebnictví nebo v automotive nám není úplně nakloněna. Ale i tak se nám daří na trhu fungovat, získávat nové obchodní partnery, přinášet další inovace a zlepšení… Mám-li vše shrnout, tak ano, příští rok je jedna velká výzva. Se značkou Würth, s jejími kvalitními produkty, s naší tradicí a kulturou, s maximální snahou být našim zákazníkům partnery, s týmem skvělých lidí napříč firmou v zádech ale věřím, že v budoucnu budeme na rok 2025 vzpomínat jen a pouze jako na rok úspěšný.
Arnošt Wagner
Foto: Bohdan Štoček a archiv Würth
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!