Výměna osvětlení je jen začátek

Výměna osvětlení je pouze prvním krokem k optimalizaci provozu budovy. Facility manažeři a správci budov se stále častěji obracejí k řídicím systémům pro osvětlení, které nejen snižují energetickou spotřebu, ale také zvyšují komfort a přehled. 

O tom, jaké jsou klíčové aspekty při implementaci řídicího systému osvětlení, nás seznámil Samuel Prezbruch, obchodní manažer společnosti Nikatron, s. r. o.

Začněme tím, že byste našim čtenářům mohl povědět, čím se společnost Nikatron zabývá?

Naší hlavní činností je vývoj a výroba elektroniky s využitím 3D a tisku, navrhování hardware a potřebného software. Nyní se nejvíce zaměřujeme na náš vlastní produkt SAVEE (www.savee.energy). Jedná se o inteligentní řídicí systém osvětlení, který jsme vyvinuli a nyní společně s instalačními partnery instalujeme v již stojících budovách, průmyslových areálech i na veřejných prostranstvích. Často se jedná o tzv. retrofit. Tím pomáháme našim zákazníkům snižovat provozní náklady a zvyšovat udržitelnost jejich prostor.

Je to tedy jen aplikace pro centrální správu řízení osvětlení?

To je dobrá otázka! S produktem Savee se zaměřujeme na komplexní řešení, které zahrnuje jak software, tak hardwarové prvky. Naše SW aplikace je centrálním řídicím a zobrazovacím zařízením. Zároveň vyvíjíme i speciální hardware, tzv. chytré krabičky – elektroniku, které komunikují s aplikací a přímo se podílí na řízení osvětlení. Takže ano, Savee se zaměřuje na software i na hardware, aby poskytl uživatelům co nejkomplexnější a nejefektivnější řešení pro údržbu a fungování osvětlení jejich prostor. Jde tedy o řešení 2 v 1.

Jaké jsou výhody vašeho řešení?

Systém Savee nabízí několik klíčových výhod. Patří mezi ně možnost implementace do již existující kabeláže, kdy odpadá nutnost nákladných a dlouhých rekonstrukcí. Právě náročné rekonstrukce jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč se projekt mnohonásobně prodraží a nakonec se vůbec neuskuteční. Proto jsme se zaměřili na eliminaci těchto problémů a vytvořili bezdrátovou technologii, pomocí níž spolu naše krabičky komunikují. Doplnění Savee krabiček do elektroinstalace a aktivace software tedy může proběhnout bez zastavení provozu „přes noc“. Jelikož jde o webovou aplikaci, lze ji zobrazit na všech typech operačních systémů a značek včetně PC, tabletu a telefonu. Je tedy možnost centrálního řízení osvětlení z jediného bodu. Díky pokročilým funkcím monitorování a analýzy dat uživatelé také získávají cenné informace pro optimalizaci svých energetických procesů. Navíc Savee zvyšuje komfort a bezpečnost v budově. Poskytuje uživatelům možnost přizpůsobit osvětlení jejich potřebám a preferencím a zároveň monitorovat stav světel a předcházet potenciálním poruchám.

Co všechno je třeba pro samotnou realizaci?

Nejdříve se setkáme se zákazníkem v prostorech, kde bude probíhat realizace, abychom zjistili jeho potřeby a přání. Analyzujeme stav osvětlení, popřípadě stávající kabeláže. Bývá časté, že kromě řízení světel zákazník požaduje také kompletní nebo částečnou výměnu osvětlení. V takovém případě přizveme k projektu partnera pro osvětlení, s nímž vypracujeme projekt, v němž navrhneme výměnu osvětlení spolu s řízením, tedy řešení přímo „na míru“. Poté vytvoříme cenovou nabídku spolu s popisem řešení a zašleme ji klientovi. Pokud si to klient vyžádá, zahrneme do projektu další rozšíření v projekci ovládání osvětlení, kde se projeví další výhoda produktů Savee. Tou je škálovatelnost a robustnost sítě. Pokud se projekt v budoucnu rozšíří, stačí „dokoupit krabičky“, integrovat je do kabeláže, velmi jednoduše přidat do software a řídit například dalších 200 světel pomocí stávající infrastruktury.

Pro koho je tedy systém Savee vhodný?

Hlavní oblastí našeho zaměření je průmysl, komerční prostory, technologické parky, sportovní areály, obchodní centra a obce. Máme jak „indoor“ tak „outdoor“ varianty výrobků, takže povětrnostní podmínky pro nás nejsou problém. Díky implementaci do existující kabeláže je řešení vhodné také do brownfield projektů a případných rekonstrukcí staveb. Samozřejmě není pro nás problém ani novostavba a nově vznikající projekty.

Co konkrétně můžete nabídnout facility manažerům?

Facility manažery podporujeme poskytováním komplexního řešení pro řízení a kontrolu osvětlení v jejich budovách. To zahrnuje možnosti centrálního řízení, analýzu dat pro identifikaci úsporných opatření, informace o celkové úspoře za osvětlení s krátkou dobou návratnosti investice. Samozřejmostí je jejich zaškolení, aby byli schopni systém sami ovládat a konfigurovat. 

Působíte i na domácím trhu, nebo expandujete i do zahraničí?

Aktuálně se naše společnost zaměřuje na český a slovenský trh, kde postupně budujeme síť partnerů na úrovni integračních firem a společností zabývajících se osvětlením. Plánujeme také expanzi do zahraničí, zejména do Rakouska, kde jsme již zahájili první jednání s partnery. Věříme, že naše inovativní řešení může přinést úsporu, efektivitu a další přidanou hodnotu zákazníkům v celoevropském měřítku.

Máte nějaké další plány s produktem Savee?

Naším cílem je neustále rozvíjet a zdokonalovat produkt Savee, aby co nejlépe vyhovoval potřebám našich zákazníků. Rozšiřujeme funkcionality, chystáme integraci s dalšími systémy typu BMS či systémy pro monitoring a správu energetiky. Hledáme obchodní a instalační partnery. Rád bych tímto všechny zájemci o systém Savee pozval na veletrh AgroKomplex, který se uskuteční od 21. do 24. května v Nitře. 

PR

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *