Předvídatelnost trhu je zásadní

Česká developerská skupina CRESTYL patří k lídrům trhu v budování víceúčelových projektů – rezidenčních, obchodních i kancelářských nemovitostí.

Nejen o tom, jak se v této turbulentní době daří úspěšnému developerovi a jak moc se trh s nemovitostmi v roce 2020 proměnil, jsme si povídali s obchodním a marketingovým ředitelem Viktorem Peškou ze společnosti Crestyl.

Potkáváme se v době, kdy člověk míní a život mění, v době, která obzvláště vybízí k bilancování. S jakými plány a očekáváními jste v Crestylu vyhlíželi rok 2020?

Vzhledem k tomu, že náš byznys je postaven na třech pilířích, je třeba tuto otázku rozebrat ve třech rovinách. Z pohledu rezidenčního trhu jsme měli v plánu rozvíjet jeden již běžící projekt a zahájit výstavbu dvou nových projektů. Plánovali jsme doprodej projektů Berounská brána a Marina Boulevard. V segmentu pronájmu kancelářských prostor jsme měli v plánu dokončit pronájem zbylých prostor v budově DOCK IN FOUR a zahájit stavbu poslední etapy v komplexu DOCK IN – budovu DOCK IN FIVE. V retailových projektech byly naše plány jasně zaměřené na úspěšný předpronájem a pronájem obchodních jednotek v projektech NR7, Savarin a v brněnskému Dornychu.

To zní jako velký objem práce i investic. Jak moc se vaše plány setkaly s realitou?

V rezidenčním segmentu jsme zpočátku zaznamenali dočasný útlum, ale bylo to skutečně pouze krátkodobé zaleknutí. Záhy se poptávka vrátila zpátky, ale pocítili jsme změnu priorit ze strany klientů. Velký boom zažívá projekt ve Vysokém Újezdě, kde nabízíme domy se zahradami a pozemky, a také je zájem o luxusní nemovitosti v projektech Šárecký dvůr a Marina Boulevard; v obou případech mluvíme o bytech s většími dispozicemi. Tato část našich aktivit šla velmi dobře. Musím přiznat, že jsme se na konci léta v prodeji dostali na čísla, která jsme plánovali a očekávali. Zpomalila nás však složitější jednání týkající se financování. Diskuse s bankami jsou delší a složitější. Tento faktor se propisuje i do dalších dvou segmentů. V budování kanceláří jsme byli nuceni o několik měsíců posunout zahájení stavby DOCK IN FIVE kvůli Covid-19. Zájem o kancelářské prostory je obecně sice menší, ale o nové kanceláře v DOCK IN je stále velký zájem. Zato retailový trh kartami zamíchal celkem výrazně. Nicméně i přes veškeré nepředvídané události se nám podařilo dokončit prodej obchodního centra Central Kladno, což je neuvěřitelný úspěch. Nutno podotknout, že jednání začala ještě před koronavirovou krizí a úspěšně skončila po první vlně.

Zmínil jste, že o projekt DOCK IN FIVE je stále velký zájem. V čem spočívá jeho přidaná hodnota v době, kdy jsou
pro zaměstnavatele poplatky za pronájmy kanceláří spíše přítěží?

Jeho nesporně největší výhodou je fakt, že výstavba je v samotném závěru. Projekt je téměř dostavěn a vedle infrastruktury obchodů a služeb DOCK IN poskytuje park i zázemí pro sportovní vyžití. Druhým významným argumentem, který nám hraje do karet, jsou dispozice. Jako jedni z mála dokážeme nabídnout velké rozlohy na jednom patře. Bavíme se o kategorii „áčkových“ kanceláří, s jejichž nabídkou cílíme na velké a korporátní společnosti.

Jaká máte očekávání v dalších měsících?

V následujících měsících očekáváme určité zpomalení vyjednávání a dohod a současně také stále rostoucí zájem o luxusní nemovitosti i pozemky.

Nabídnete v souvislosti s tím nějaké nové služby či nový typ obchodu?

Pro nás se v zásadě obchodní model nemění. Nepatříme mezi developery, kteří by minimalizovali prostory a maximalizovali zisky. Vždy jsme měli byty o 10–15 % větší a standardy vyšší. Věříme,že lidé budou nadále poptávat větší byty s terasami či zahradami. V našem případě to není přizpůsobení se situaci či trendu, ale jeden z našich hlavních principů, s nimiž na projektech zcela přirozeně pracujeme. Za zmínku stojí, že po úspěšném a rychlém vyprodání 32 rodinných domů ve Vysokém Újezdě, spouštíme navazující projekt s 54 prostornými rodinnými domy a bungalovy. V případě projektů obchodních a kancelářských jednotek se díváme na vývoj v dlouhodobějším horizontu čtyř až pěti let. A věříme, že v té době už budeme žít zase zcela normálně bez větších omezení.

Probrali jsme rezidenční a kancelářský trh, přejděme k obchodním jednotkám. Čeká vás výstavba v mnoha ohledech skutečně výjimečných a současně investičně náročných projektů. Jaké jsou vyhlídky?

Trh se velmi změní, a to nejen v příštím roce, ale především v horizontu několika následujících let. Standardní prodej se přesune spíše na online platformy a zákazníci budou od fyzických obchodů očekávat mnohem více. Dobří obchodníci budou nuceni nabídnout nejen zboží a servis, půjde o hru s emocemi o zážitek o zábavu. Předpokládáme, že se z obchodů stanou především showroomy či conceptstore prodejny a budou plnit i jinou funkci než dosud. Samozřejmě se tato změna dotkne i dosud výhradních online prodejců, kteří budou chtít budovat fyzickou přítomnost. Obchod nebude sloužit a priori jako místo, odkud si budou lidé odnášet tašky s nákupy, bude sloužit jako expozice i prezentace značek a firem. Mít takový prostor bude otázkou prestiže. Druhým trendem, který lze předpokládat, bude vznik multibrandových obchodů. Prodejci s více značkami v portfoliu, které dosud prodávají prostřednictvím samostatných obchodních jednotek, budou častěji volit cestu showroomu pro více značek na jednom místě, pod jednou identitou. My jako retailový developer jim v tom musíme jít naproti a stavět nikoli nákupní, ale víceúčelová společenská centra, kde jasně definovaný účel, veřejný prostor a jeho kurátorství budou hrát zásadní roli v utváření destinace. Takových míst bude vždy jen velmi omezený počet, a proto o ně bude mezi obchodníky a nájemci vždy zájem.

Jako lídr na trhu s nemovitostmi se nemusíte obávat mluvit veřejně o příležitostech, které tato doba nabízí…

Hodně se diskutuje o budování rezidenčních projektů k pronájmu. Západně od nás tato forma podnikání funguje celkem dobře. Určitě má i tady zde zajímavý potenciál, ale my o provozování tohoto obchodního modelu v nejbližší době neuvažujeme. Stále vidíme velké možnosti multifunkčních projektů, které nabízejí bydlení, prostory pro práci i odpočinek na jednom místě. Díky tomu developer dokáže daleko lépe zvyšovat úroveň a kvalitu v daném místě, je totiž schopen investovat do okolní infrastruktury ve spolupráci s tamními samosprávami a sdruženími. A v kancelářském a obchodním segmentu bude kladen důraz na stavební úroveň, vychytávky a na technologie, které byly dříve považovány za „nice to have“. Ty se stanou samozřejmostí.

Je něco, co byste popřál developerskému trhu a developerům do roku 2021?

Přeji všem, aby budoucnost byla více předvídatelná. Alespoň natolik, abychom byli schopni plánovat s větší přesností a jistotou. To se týká i stavebního zákona a předpisů.

PR

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *