Colliers International: Jak jsme přežili rok 2020

Jak vnímáme letošní rok v české pobočce Colliers? Začátek roku 2020 byl, podle slov Tewfika Sabonguiho, generálního ředitele a partnera společnosti Colliers, naplněn obrovskými očekáváními a pokračováním v kurzu dalšího růstu podnikání.

V únoru nám COVID-19 připadal jako vzdálená hrozba, s níž, jak jsme věřili, se Asie vypořádá. Postupovali jsme vpřed s přípravou eventů jako MIPIM a dalších aktivit. Jak málo jsme tušili… Jako všichni ostatní, jsme také doslova „přes noc“ museli zcela přehodnotit náš strategický přístup,“ vysvětluje Tewfik Sabongui a pokračuje: „Český Colliers byl mezi prvními v našem oboru, kteří svým lidem umožnili práci z domova. Model, který byl vždy podporován, ale nikdy plně otestován, alespoň ne v požadovaném měřítku. Říká se, že v každé krizi se najdou příležitosti. Museli jsme je hledat. Všechny týmy byly okamžitě plně funkční na dálku. Vedli jsme globální a evropské průzkumy. Naší prio-
ritou bylo sdílet s klienty aktuální odpovědi respondentů z celého světa. Uplynulých osm měsíců je stále relativně krátké období pro definování jasných trendů, zejména před začátkem druhé pandemické vlny, ale některé věci se změnily a již s námi zůstanou. Mnohá jednání a prezentace lze uskutečnit online, ale nedostatek osobních kontaktů je nemyslitelný. Zpětná vazba z globálního průzkumu, na niž odpovídali zaměstnanci, potvrzuje, že většina z nás chce chodit do ,kanceláře‘. Pomáhá nám to být produktivnější, kreativnější a angažovanější. Stane se tedy kancelář zastaralou, jak mnozí předpovídají? Rozhodně ne! Uživatelé budou chtít hledat větší flexibilitu a nová řešení pro řešení kancelářských prostor. Přesto bude kancelář vždy místem, kde lidé budou hledat společenské kontakty, pracovat a budou produktivní,“ říká Tewfik.

Všechno pro kancelář

I přes nelehké období se Office Agency daří spolupráce s velmi zajímavými klienty. „Jedna z nově příchozích společností na český trh je Wrike, která v ČR začínala s několika málo lidmi; našli jsme jim okamžité řešení zajištěním prostor ve flexi kancelářích společnosti Business_link. Následně jsme jim pomohli najít a připravit dlouhodobé řešení pro jejich další postupný růst v prostorách nové budovy DOCK IN Four v Praze 8, a to o celkové výměře téměř 5 000 m2,“ říká Petr Žalský, ředitel Office Agency. Světový výrobce kávy JDE si s podporou Colliers vybral pro relokaci z pražského Smíchova, ultramoderní budovu Parkview na Pankráci od Skanska. Prahu 4, konkrétně BB Centrum a jeho právě rekonstruovanou budovu B zvolila také nadnárodní farmaceutická firma Alcon. „Pro společnost Fortinet jsme v oblasti Butovic v uplynulém období zajistili expanzi kancelářské plochy v budově Explora. Nové moderní kanceláře v Aspira office center v Nových Butovicích jsme zajistili pro společnost Mercedes-Benz Parts Logistics Eastern Europe. Společnost je velmi spokojená s novým pracovním prostředím i s lokalitou,“ uvádí Petr.

Jsme obzvláště hrdi na naši práci pro Mercedes-Benz,“ zdůrazňuje Lukáš Litera, ředitel oddělení Building Consultancy, a dodává: „Měli jsme to potěšení podporovat společnost při vytváření nových kanceláří v Aspira. Celý proces začal podrobnou analýzou pracoviště řízenou týmem Colliers Workplace Advisory. Výsledek tohoto cvičení pomohl našim architektům navrhnout prostor splňující potřeby klientů.“

Uvedené společnosti zároveň využily všechny tři nebo kombinaci navazujících služeb, které v Colliers poskytujeme: Design and Build, Project Management a WPA. Bylo nám potěšením spolupracovat s tak významnými společnostmi,“ dodává Petr Žalský.

Měnící se pracovní prostředí

Za posledních 12 měsíců jsme pomohli více než 10 klientům s implementací nových způsobů práce a s vylepšením designu jejich kancelářských prostor. Letos jsme úspěšně pomohli zlepšit pracovní prostředí klientům jako Alcon, Mercedes-Benz Logistics Parts EE, SAP, ZF Engineering, Clifford Chance, Edwards Lifesciences, Ferring nebo HERO,“ přibližuje Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace Advisory.

Hlavní dlouhodobý projekt týmu WPA letos ožívá – UniCredit Bank realizuje s komplexní pomocí Colliers týmu koncepci Smart Office ve Filadelfii v Praze, která začala analýzou stávajícího pracovního prostředí, pracovních požadavků a potřeb týmů a je završen naší plnou pomocí s komunikací při change managementu.

Tomáš Drábek, ředitel retailového a privátního bankovnictví UniCredit Bank, popisuje své dojmy: „Náš nový Smart Office v UniCredit je zajímavý tím, že se v něm člověk cítí doma.“

Správa nemovitostí

Boj s výzvou, již pandemie přinesla, zásadně ovlivnila naše aktivity z hlediska finančního plánování a provozních nastavení i technických opatření, která musela být provedena v jednotlivých objektech,“ konstatuje Matyáš Procházka, REMS, ředitel oddělení Property Managementu, a dodává: „Jsme velmi rádi, že se nám přes objektivně komplikované okolnosti podařilo rozšířit portfolio spravovaných objektů o dvě zajímavé budovy v centru Prahy – Albatros na Národní třídě a historický objekt Spálená 21. Převzetí správy těchto projektů, jejichž vlastníkem je od letoška investiční skupina FID. Dokazuje to, že majitelé, pro něž již čtvrtým rokem spravujeme také jejich vlajkovou loď – Slovanský dům – jsou s našimi službami spokojeni a rozsah spolupráce rozšiřují.“

Očekávaný vývoj na investičním trhu

Investiční tým je obzvláště hrdý na letošní transakci Technology Park Brno. „Prodali jsme 20 000 m2 výrobní jednotky v Mostě zastupováním místních developerů mezinárodnímu kupci,“ tvrdí Andy Thompson, ředitel investičního oddělení pro ČR a SR, a pokračuje: „Zprostředkovali jsme také prodej 25 700 m2 kancelářské budovy třídy A West City společnosti ČMN. Zatímco objemy investic se ochladily, mimotržní transakce běží dále. Předpokládáme, že v roce 2021 může v Evropě docházet k většímu prodeji ohrožených aktiv, protože některá odvětví, zejména části pohostinství a maloobchodu, se potýkají s důsledky dopadu covidu a s následnou sníženou poptávkou ze strany spotřebitelů.“

Oceňování nemovitostí

Letos bude další úspěšný rok s odhadovaným oceněním přibližně 150 nemovitostí z kancelářského, I&L, maloobchodního a rezidenčního sektoru s hodnotou přes 7,5 mld. eur,“ vypočítává Vendula Maršová, ředitelka týmu Valuations.

Tým mj. poskytuje pravidelné oceňování pro ČS nemovitostní fond, největší podílový fond v ČR, spravovaný REICO investiční společností České spořitelny, a.s. Subportfolio společnosti REICO sestává ze sedmi nemovitostí ve třech různých zemích o 166 200 m2 pronajímatelné plochy a hodnotě přesahující 500 mil. eur. V týmu Valuations jsou tři seniorní odhadci a letos jeden z nich získal kvalifikaci RICS.

Průmyslový a logistický trh

Tým průmyslových a logistických nemovitostí Colliers spolupracuje s mnoha koncovými klienty včetně výrobních firem, e-shopů a developerů. Rok 2020 přinesl v našem oboru přinesl mnoho výzev v souvislosti s narušením dodavatelských řetězců po celém světě.

Spojili jsme své síly se společností specializující se na integraci systémů správy budov s interními systémy klientů, což vede ke snížení nákladů a získání detailních informací o budově a spotřebě energií,“ objasňuje Harry Bannatyne, partner a ředitel průmyslového oddělení Colliers, a upřesňuje: „Náš tým v letošním roce pomohl více než 20 klientům a s dalšími z nich stále pracujeme. Jednou z transakcí, na niž jsme velmi hrdi, bylo přejednání smlouvy našeho klienta Faurecia a rozšíření českého provozu (přejednání asi 22 000 m2 a expanze přibližně 12 000 m2), přičemž jsme zajistili klientovi nejlepší možné podmínky a v případě potřeby také zmírnění rizik. Tato transakce potvrzuje, jak skvělá je lokalita kolem Nýřan, již si významná mezinárodní společnosti vybrala a stále zde rozšiřuje své provozy.“

Informovaná rozhodnutí

Vedle pravidelných zpráv o trhu sledovaly CEE a také české a týmy analytiků trendy ovlivňující realitní sektor v důsledku COVID-19. „Letos jsme již uskutečnili mnohá online a osobní setkání a prezentací s klienty, abychom jim pomohli se v těchto náročných dobách zorientovat,“ uvádí Kevin Turpin, ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu.

Tato krize byla pro Colliers dobrým testem, který ukázal, z čeho je vytvořena naše společnost a lidé v ní,“ říká Tewfik Sabongui a uzavírá: „A jsem velmi hrdý na to, co jsem viděl. S očekáváním změn v tempu transakcí a různých spekulací stále míříme k dalšímu skvělému roku před námi. Spolupracujeme s našimi klienty, v čemž nás podporuje skvělý analytický tým, který nám poskytuje nejnovější data, abychom jim nadále pomohli činit správná rozhodnutí.“

Katarína Karmažinová / foto: Colliers international

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *