Návrat do kanceláře? S pravidly Six Feet Office bezpečněji a dříve

Dříve nebo později čeká množství firem, které kvůli pandemii COVID-19 doporučily svým zaměstnancům pracovat z domova, návrat zpět do kanceláří. Ať už k němu dojde za dva, čtyři nebo šest týdnů, je dobré začít se na něj připravovat již teď.

Koncept Six Feet Office přináší pravidla a pomůcky, jež v kancelářích umožní a usnadní dodržování bezpečné vzdálenosti dvou metrů (v zahraničí se často uvádí šest stop – six feet), což zvýší bezpečnost zaměstnanců. Firmy, které tato pravidla zavedou, budou moci urychlit návrat zaměstnanců, a tedy svůj návrat do normálu.

Video Cushman & Wakefield

Společnost Cushman & Wakefield shromáždila zkušenosti získané během uplynulých týdnů v Číně, kde pomohla deseti tisícům firem s návratem téměř milionu zaměstnanců zpět do práce, a analyzovala data Světové zdravotnické organizace (WHO) a rady zdravotnických odborníků. Na tomto základě pak vyvinula koncept Six Feet Office, který uvedla do praxe ve svých amsterdamských kancelářích. Na něm demonstruje zásady, jež pomohou zvýšit bezpečnost zaměstnanců při opětovném návratu do práce.

Praktická pravidla a pomůcky
Celý koncept se opírá o dva principy: dodržování bezpečné vzdálenosti a zavedení zvýšených hygienických opatření. Cílem je zamezit přenosu viru mezi zaměstnanci – podobně jako se to děje na ulicích, v dopravních prostředcích či obchodech. Pro lidi samozřejmě může působit nezvykle a nepřirozeně, že by se v kanceláři nemohli chovat „jako doma“, nicméně smyslem je ochrana jich samotných, a tak jako si pravidla osvojili v jiných prostředích, měli by si na ně zvyknout i na pracovišti.
Nejde o nijak výrazná omezení, spíše o změnu zažitých způsobů chování. Six Feet Office je soubor jednoduchých pomůcek, jež lidi povedou k zafixování nových návyků. Používá k tomu vizuální prvky, jasné pokyny a dodatečné vybavení pracovních míst. Pokrývá celý pracovní den v kanceláři a poskytuje praktická doporučení pro všechny běžné činnosti.
Radka Novak, vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor, Cushman & Wakefield: „Doporučení jsme navrhli tak, aby návrat do kanceláří byl pro lidi co nejsnazší a nejbezpečnější. Aby se jejich vzájemná interakce řídila pravidly, jež jim dodají jistotu, že jsou před nákazou maximálně chráněni, a umožní nerušeně pracovat. Jde o to, vytvořit v situaci, jež se stává novým normálem, uživatelsky přívětivé prostředí.“

Jak zachovávat odstup
Společenský odstup, tedy dodržování bezpečné vzdálenosti dvou metrů mezi jednotlivci, začíná už při vstupu do budovy. V prostorách recepce, před turnikety nebo výtahy, tam všude lze pomocí vizuálních prvků, jako jsou samolepky na podlaze, naznačit potřebné rozestupy.
Značení na zemi může pomoci také usměrnit pohyb zaměstnanců po budově, jejích chodbách či kancelářích – určením dvoumetrové vzdálenosti a také směru, kterým je žádoucí se ve společných prostorech pohybovat: ideálně jednosměrně, ve směru hodinových ručiček. Tato myšlenka se může zdát trochu komická a těžko realizovatelná, nicméně ve zdravotnických zařízeních bývá takové usměrnění pohybu pracovníků samozřejmostí.
Dodržování odstupu lze usnadnit i během výkonu pracovní činnosti. Použít se k tomu dají opět vizuální pomůcky, např. u každého pracovního stolu se na podlaze vyznačí dvoumetrová kruhová bezpečnostní zóna. V zasedacích místnostech budou pro účastníky jednání předem připravena místa v adekvátní vzdálenosti, příchod i odchod bude podléhat pravidlům.

Hygienická opatření
Nedostatečnou vzdálenost jednotlivých pracovních stolů lze řešit instalací přepážek z plexiskla. Každé pracoviště je třeba udržovat hygienicky čisté, a tak by každý zaměstnance měl mít k dispozici dezinfekční prostředky, jež na začátku a na konci pracovní doby použije k vyčištění své pracovní desky, klávesnice, myši atd. U sdílených pracovních míst lze ke zvýšení hygieny použít třeba jednorázové papírové podložky na pracovní stůl, které po ukončení práce zaměstnanec vyhodí.
Samozřejmostí je zajištění častějšího a důkladnějšího úklidu veškerých pracovních míst a společných prostor, který mnohé firmy zavedly již v počátcích hrozby COVID-19. Podobně umístění dezinfekčních prostředků u vstupu do budovy a na další klíčová místa.

Six Feet Office je začátkem
Koncept Six Feet Office samozřejmě neřeší vše. Problematická může být například klimatizace, jejíž uzpůsobení nové realitě není otázkou týdnů. Třeba ve zmíněné Číně se kanceláře kvůli tamní špatné kvalitě ovzduší již několik let vybavují filtračními systémy vyšší úrovně – což nyní přispělo k možnosti rychlého návratu zaměstnanců do práce. A současná situace nejspíš i u nás přiměje množství firem, aby se otázkou kvalitnějších klimatizačních technologií začaly rychle zabývat.
Některá uvedená opatření lze v mnoha kancelářích těžko aplikovat při plném počtu zaměstnanců, pro který byly navržené. I pro tento problém hledají firmy řešení – například uvažují o směnném provozu, kdy by se zaměstnanci střídali po jednotlivých dnech či ve dvou směnách v rámci dne.
Nejen z tohoto důvodu nejsou pravidla Six Feet Office myšlena jako dlouhodobé řešení pro každodenní běžný provoz firem. Jejich smyslem je ale umožnit, aby k návratu zaměstnanců mohlo dojít, a to co nejdříve a za co nejlepších bezpečnostních podmínek.
Glyn Evans, vedoucí Design & Build pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Současná situace nejspíš do budoucna výrazně promění dosavadní podobu kancelářských prostor. Zaměstnavatelé budou svým zaměstnancům potřebovat poskytnout takové prostředí, které jim zaručí zdraví a bezpečnost. Six Feet Office jim má pomoci uvědomit si, co je k tomu v této počáteční fázi zapotřebí, a dát jim praktický návod, jak toho dosáhnout.“

tz

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *