Inspirativní modulární prefabrikované dřevostavby s fixní cenou
Společnost ELK se po letech vrací do České republiky se svým kompletním portfoliem, tedy s prodejem prémiových rezidenčních či komerčních dřevostaveb. ELK se vrací v plné síle a chce se stát preferovaným partnerem pro architekty a projektanty.
Miroslav Veselý, MBA, manažer ELK v ČR, pracuje ve firmě od loňského roku a podílí se na jejím opětovném vstupu na český trh. Má dlouholeté manažerské zkušenosti z různých oborů, působil ve zdravotnictví, farmacii, energetice, nemovitostech i potravinářství, téměř 11 let pracoval pro Bosch Siemens. Posílali ho zpravidla tam, kam nikdo nechtěl nebo kde bylo potřeba něco vybudovat od nuly. V posledních třech letech se věnoval
udržitelnému stavebnictví a dřevostavbám v subdodavatelské oblasti. Pro Development News přiblížil M. Veselý některé aspekty návratu ELK na český trh i filozofii společnosti.
Již téměř rok připravujete s týmem návrat ELK. Ta ale působí v Česku již delší dobu. Takže co si lze představit pod sloganem ELK is BACK?
ELK je tady už od konce roku 1989, kdy bylo v Plané nad Lužnicí na vysoký komín umístěno logo losa. Výroba domů a oken se postupně vyprofilovala na výrobu převážně dřevohliníkových oken. Vyrábíme je sami pro sebe, ale 70 % produkce jde dál na stavební trh. Okna od ELK jsou na mnoha místech, u nás v Plané může koupit okna přímo pro svou nemovitost i koncový spotřebitel. Ale teď přichází s plnou silou ELK KAMPA Group.
ELK se vrací na náš trh s 65 lety zkušeností, takže to není žádný začátečník…
Ano, jsme přesvědčeni, že dozrála doba, kdy věci lze komunikovat. Přijetí na trhu je na takové úrovni, že dává smysl spustit dlouhodobé projekty, vložit do toho kapacity, peníze a další zdroje. Dlouhodobě věříme tomu, že křivka dřevostaveb bude stoupat. Současně je naší povinností dál šířit osvětu, a to určitě chceme dělat aktivně. „Návrat do doby dřevěné“, což je vlastně hezký termín (Díky, Tomáši!) vzhledem k tomu, že 20. století bylo dobou cihel, betonu a jiných materiálů. Nástup dřeva a prefabrikace by se dal s trochou nadsázky vlastně nazvat další průmyslovou revolucí. V Americe se na základu dřeva staví skoro všechno, ve Skandinávii je přes 60 % rezidenčních budov ze dřeva. Proč? Dřeva tam bylo vždy dost a byl to přirozený stavební materiál, který dorůstal a obnovoval se. Takže využili výhody a fungovalo to. V Japonsku jsou skoro všechny budovy – s výjimkou mrakodrapů – dřevostavby. Pro Evropu to svým způsobem návrat je, v Česku je podíl dřevostaveb v rezidencích asi 15 % a lehce roste, v Německu asi 20 %, v Rakousku třeba třetina. Nebojte, lesy výrazně rychleji dorůstají, než se v nich dřevo těží.
Proč jste se rozhodli pro návrat právě nyní, kdy se dřevostavby dynamicky prosazují na domácím trhu a v oboru působí poměrně dost firem?
Myslím si, že teď je úplně nejlepší možná doba, protože dřevostavby ať už rezidenční nebo komerční, už nejsou sprosté slovo. Lidé je přijímají velmi dobře. Podíl rodinných domů jako dřevostaveb se zvyšuje, stejně jako těch komerčních. Lidé mohou cítit, že to funguje. Dostáváme se už i ze stavební krize, která byla v Evropě tři roky. Čísla stoupají, a proto jsme přesvědčeni, že náš koncept do ČR patří, má tu své zákazníky. Jsme si vědomi silného konkurenčního prostředí s plným respektem ke všem ostatním na trhu.
Proč si myslíte, že máte šanci uspět? Čím se lišíte oproti konkurenci?
Když cokoli stavíte, stojí to peníze, které jste buď vydělal, nebo jste si je půjčil. Jako zákazník hledáte něco, co by se vám líbilo a bylo to v rámci vašeho budgetu. Pak chcete mít jistotu, že jste si vybral správného partnera, který to dokáže dobře, včas a za dohodnutou cenu. V ELK máme zkušenosti přes 65 let z výstavby rodinných domů – malých, velkých, vysokých, placatých – už jsme jich postavili přes 45 000. V Rakousku jsme delší dobu lídrem trhu. Posiluje také naše pozice v Německu, a to jak se značkou ELK, tak se značkou KAMPA (více než 100 let na trhu v Německu). Proto si myslím, že jsme připraveni na to, abychom mohli uspokojit náročné a nejnáročnější zákazníky i v ČR.
Trhy v jednotlivých evropských zemích jsou poněkud odlišné. Jaký typ zákazníků budete oslovovat v ČR?
Chceme se soustředit na náročnější klientelu, která hledá prémiové bydlení a také hledá evropskou značku. Nechce jen postavit dům, dřevostavbu, ale chce mít zkušeného partnera. Architekti vždycky milovali beton, cihly, sklo a konvenční materiály. Teď začínají milovat i dřevo. Máme takovou poptávku od architektů, kteří s námi chtějí spolupracovat, že jsme museli vytvořit platformu ELK TIMBER ACADEMY, v níž architekty a projektanty seznamujeme s pravidly konstrukčního systému ELK, učíme je sklady stěn, statiku a další zákonitosti tak, aby se jim s naším systémem lépe a rychleji pracovalo, což ocení hlavně investor. Vnímáme architekty jako nositele zakázek, a proto jim to chceme maximálně zjednodušit, chováme se k nim jako by to byli koncoví klienti. Všechno pro ně uděláme na klíč, od A do Z, stavění bez starostí, všechno z jedné ruky. To je ELK. Při respektování základních pravidel jsme pro architekty schopni vyrobit a postavit skoro všechno, každopádně je také učíme, aby v jejich projektech bylo maximálně možné aplikovat prefabrikaci, tj. rychle, cenově příznivě, ale bez ztráty rukopisu architekta, jeho myšlenky a architektury jako takové. Prostě win-win-win.
Jaký je tedy váš zákazník?
Náš zákazník se nechce o stavbu starat, nemá na to čas, má svou práci, svůj byznys, chce mít jednoho partnera, s nímž uzavře jedinou smlouvu. Dodáváme tři čtvrtiny všech domů na klíč. Tedy nejen hrubou stavbu, ale i topení s kompletní elektroinstalací, podlahy, dlažby, obklady, koupelnový nábytek, sanitu, armatury nebo interiérové dveře podle volby zákazníka. Když si zákazník přeje, dodáme stavbu i včetně individuální kuchyně. Na konci každé kalkulace uděláme tlustou čáru, všechno sečteme a výsledná cena je fixní a platí 12 měsíců. Jestli pak padají trakaře, tak padají na nás. Kdo se pohybuje ve stavebnictví nebo si v poslední třech letech dal připravit nabídky, ví, že fixní cena v podstatě zmizela. Díky našemu systému výroby, montáže a prefabrikaci a i velikosti firmy jsme schopni ji zajistit. A nemusíte nic řešit. ELK ví, jak si to má zorganizovat. Jsme dost velká firma, takže pokud nám třeba onemocní tři podlaháři, poradíme si s tím. Sorglos bauen neboli stavění bez starostí – to je ELK.
Jak postupujete, když za vámi přijde klient se svou vlastní představou?
Začátek je vždycky stejný. Položím otázku, jestli se můžu ptát – a pokud ano, tak začnu. Protože my potřebujeme zákazníka pochopit. Jak žil doteď, co mu vyhovovalo, co ne, co mu chybí a jak chce žít v novém domě. Jak má vypadat, kolik lidí v něm bude bydlet, jaké mají zájmy, kolik je třeba prostoru pro sportovní potřeby, co domácí zvířata, návštěvy apod. A samozřejmě jaký má budget, jak vypadá pozemek, jestli je na rovině, nebo ve svahu – to jsou věci, kterými se začíná. S částí zákazníků – tady to bude třeba 50 % – se dostaneme k diskusi o velikosti domu, ať už je přízemní nebo s podlažím. My budeme moci vycházet z něčeho, co ELK zná, čeho už postavil hodně, ale není to úplně z katalogu. Vezmeme dům o např. 145 m2 a začneme se ptát: jestli má být v obýváku hodně světla, tak budou okna až na zem, jestli klient rád vaří, zvětšíme kuchyni… Vlastně žádné dva standardní domy nejsou stejné, vždycky tam jsou drobné odlišnosti. ELK to neobtěžuje, naopak nás to baví. Existují stavební firmy, kde jakákoli odchylka od standardu představuje problém.
Takže vybízíte své zákazníky, aby vám řekli, jak by to mohlo konkrétně fungovat?
Přesně tak. Ale role architekta z toho nevypadává, protože druhá polovina klientů přesně ví, co chce. Nebo minimálně mají představy o velikosti, tvaru, typu střechy. Řekněme, že jsou více informovaní a velmi často k nám už přijdou s nějakým architektonickým návrhem nebo alespoň koncepcí, jak by to na pozemku mohlo vypadat. Není zákazník, který by nám neukazoval inspiraci ze sociálních sítí. A to je super práce, protože sedíme u jednoho stolu s klientem a s jeho architektem a všem nám jde o stejnou věc. Na konci pak máme spokojeného zákazníka, který je rád, že má dům, ve kterém bude bydlet několik desítek let. Úlohou architekta je, aby dům hezky vypadal a hodil se na pozemek. Naší úlohou je, aby se dal dům vyrobit, měl správné rozměry, aby byl ideálně co nejvíc prefabrikovaný, což ovlivňuje cenu jako takovou. ELK zařídí stavební povolení, dům vyrobí, smontuje, dohlíží na dodržení harmonogramu, zařídí kolaudaci, ale také pomůže klientům s doporučeními třeba na bazény, plot atd. Jsme schopni zorganizovat i stavební úpravy okolo domu. Ono zkoordinovat biotop, skleník, pergolu a další věci, to je také kus práce. Náš klient platí ELK za to, že se ELK stará.
Do jaké škatulky bychom tedy ELK obrazně zařadili?
ELK se drží toho, co umí a v čem je dobrý – vyrábíme a stavíme. Nechceme dělat development, architekturu ani projekty, není to naše parketa. Ale se všemi zúčastněnými se umíme domluvit a sladit. ELK nestaví přípojky, silnice ani elektrárny, to není naše práce. Vytváříme prefabrikovanou obálku budovy a dokážeme se domluvit se všemi před námi i po nás.
Co znamená prefabrikace v podání ELK?
Prefabrikace znamená, že ve výrobních závodech v rakouském Schremsu nebo v německém Freiwaldu vznikají stěny domu. V nich jsou všechny izolace, okna, žaluzie, parapety, kompletní elektrické rozvody, voda, odpady, instalace pro vzduchotechniku atd. Ve finále má stěna klasickou omítku nebo dřevěné obložení. Celá stěna o šířce 7–8 m se naloží na kamion. Normální rezidenční dům přivezeme na místo ve čtyřech kamionech. Na stavbu už nezajíždějí další nákladní auta. Ze stěn se smontuje hrubá stavba domu, tedy obálka, i s okny a vstupními dveřmi. Dostanete střechu s krytinou, neprší do ní. To celé trvá čtyři až pět dní. Už zbývá jen vnitřní vybavení a instalace. Prefabrikované díly vyrobili dělníci ve fabrice, kde je stálá teplota 20 °C, neprší tam, nesněží. Na všechno mají normy, vyrábějí přesně, podle digitálních podkladů. Na stavbě by byli vystaveni povětrnostním vlivům, trvalo by to déle a kvalita by asi nebyla taková. Čím méně se toho na stavbě vymýšlí a upravuje, tím lepší to je. Snažíme se všechno vymyslet dopředu, co nejvíce toho vyrobit ve fabrice a na stavbě to skládat jako skládačku. To je prefabrikace.
Jedním ze základních parametrů je pro klienta cena.
Informaci o ceně domu získáte jednoduše – dotazem u nás. Ale my nejdříve musíme vědět, jaký dům chcete, takže proto se potřebujeme doptat. Záměrně nezveřejňujeme ceníky. Kdybych to měl porovnat se značkami aut, nesnažíme se být Lamborghini, Maserati ani Ferrari. Obrazně řečeno se pohybujeme někde jako Volkswagen, Volvo nebo Audi či BMW. I když teď řešíme dva domy, které by v této terminologii byly srovnatelné s nejdražším Porsche, které se dá vybrat – a k tomu ještě něco navíc. Vezmeme-li ceny od–do, tak strana „do“ je vždy lehce v mlze, protože individualizace a velikost domu v zásadě nemají limity.
Máte inspirativní prezentaci nabídky domů v Modré laguně ve Vídni. Chystáte něco i v Praze?
V dubnu otevřeme Experience Store v Praze 6. Zábavnou digitální a interaktivní cestou budeme se zákazníkem procházet jeho budoucí dům, aby si ujasnil, jak by měl vypadat zvenčí i uvnitř, co by měl splňovat… Jestli bude hezčí tmavá, nebo světlá podlaha. Bude to něco jako konfigurace auta. Něco přidáváte a na obrázku se vám mění kola, barva, spojlery, všechny to baví a všichni tomu rozumějí. Tohle umíme udělat s domem ve 2D a v showroomu i ve 3D se speciálními brýlemi. Zákazník nepotřebuje vědět, jaké jsou typy střech, nám stačí, když řekne, co se mu líbí a co ne, že tohle je moc, tohle je málo. V průběhu digitální prohlídky se to zaznamenává a na konci zákazník uvidí, co si vybral. S hrdostí bych řekl, že v tomto ohledu ELK předběhl nejen konkurenci v oblasti dřevostaveb, ale celé stavebnictví. Myslíme si, že jsme dobrý parťák. Nechceme stavět „jen“ domy, ale domovy pro lidi. A to je z našeho úhlu pohledu více než pouze krabice se střechou.
Arnošt Wagner
Foto: Archiv ELK
A co vy, už jste se přihlásili na další ELK TIMBER ACADEMY? Stáhli jste si aplikaci ELKHouseDesigner?